Профілактика шкідливих звичок потребує радикальних змін. Суть їх - у превентивній роботі, яка обмежувальним, примусовим заходам протиставляє захисну, охоронну, профілактичну роботу.
Термін "превентивний” означає "запобіжний”(захисний). Унаслідок деформації соціально-економічних умов сталася дезорієнтація звичайних моделей поведінки значної частини населення, втрата психічної стійкості проти впливу негативних чинників у соціальній, інформаційній, міжособистісній, сімейній сферах.
Молодь України формується в складних соціокультурних умовах, і на школі позначаються всі економічні й політичні розбіжності, нестабільність соціальних процесів, криміногенність товариства. Так кожний четвертий злочин здійснюють неповнолітні, причому 70% - у стані алкогольного або наркотичного сп’яніння. 32% підлітків вживають алкоголь. Зафіксовано зростання ВІЛ-інфікованих, з яких 95%- це наркомани.
Будь - яка звичка з’являється не випадково. В основі її покладено механізм підживлення. Звички - це автоматизовані дії, які виявляються незалежно від бажань людини. Якщо звичка отримала неодноразове позитивне підживлення, то вона закріплюється і позбавитись її буде важко. Проблему шкідливих звичок вирішують і психологи, і педагоги, зі шкідливими звичками дітей борються і батьки.
Результати досліджень дозволили скласти так званий рейтинг причин, що, на думку самих підлітків, відіграли найважливішу роль у прийнятті ними згубного рішення.
1. Бажання походити на своїх друзів, знайомих, відповідати своїй групі однолітків.
2. Бажання відчути нові приємні відчуття, про які так багато розповідають освідчені знайомі.
3. Цікавість, прагнення випробувати себе у новій, майже екстремальній ситуації.
4. Вплив авторитетної для підлітка людини.
5. Прагнення забутися, розслабитися, зняти напряг, неприємні відчуття.
6. 6.Прагнення демонстративного протесту.
Існує дві головні причини, через які батьки ухиляються від розмов з дитиною про тютюн та алкоголь:
1. батьки вважають, що не мають права говоритипро це, адже самі палять або вживають алкоголь;
2. батьки не вважають за необхідне торкатись цієї проблеми, тому що самі не палять і не вживають алкоголь і гадають, що їхнього прикладу для дитини достатньо.
Проте, на практиці буває і так, що позитивна атмосфера в родині сама по собі не виховує в дитині протидію зовнішньому впливу. Тож і в цьому випадку підлітку потрібна батьківська порада.
внутрішній самоконтроль і визначення життєвої мети;
любов до батьків, бажання бути поряд з ними;
можливість активної участі в суспільному житті ( відвідування гуртків,спортивних секцій);
ü бажання вчитися, успіхи в навчанні;
визнання і заохочування з боку оточуючих.
Багато батьків побоюються того, що їхня дитина робить чимало небезпечних речей, а вони про це не підозрюють.Батьки мають обов’язково звернути увагу на такі зміни у поведінці дитини:
Раптова зміна друзів.
Різке погіршення поведінки.
Зміна у харчуванні, смакових звичках.
Випадки забудькуваті, недоладної мови.
Різкі зміни настрою.
Повна втрата попередніх інтересів.
Раптові порушення координації рухів.
Часте згадування наркотиків, алкоголю під час жартів та розмов.
На фоні повного здоров’я - розширені зіниці, почервонілі очі, кашель, нежить, блювання.
Однак бути уважним до дитини - не означає пильно наглядати за кожним її кроком і підозрювати в усьому поганому.Це значить- любити і підтримувати її.
Тривожить поглиблення останнім часом кризи самооцінки дітей підліткового віку. Причина криється у відсутності можливості задовольнити потребу підлітка в суспільному визнанні, що в свою чергу, затримує його особистісне самовизначення.Тому підлітки тягнуться до інтимно-особистісного і стихійно – групового спілкування з однолітками (вуличні компанії, неформальні групи, де взаємне непорозуміння підлітків із дорослими переходить в інтеграцію).
Саме в процесі стихійно-групового спілкування стійкого характеру набувають агресивність, підвищена тривожність, замкнутість тощо.
Проблема пияцтва й алкоголізму в підлітковому віці останнім часом стала дуже актуальною.За статичними даними, до 80% дорослих, хворих на алкоголізм, почали зловживати алкоголем саме в підлітковому віці. У підлітків дуже швидко відбувається психічна деградація. Їхній інтелектуальний розвиток не відповідає вікові.
Профілактика (обов’язкова співпраця педагогів і батьків):
учнів треба ознайомити з деяким мінімумом соціально-психологічних знань загартування волі з орієнтацією на гідні приклади; слід формувати в них правильну самооцінку;
групу, що орієнтується на вживння алкоголю, слід роз’єднати;
засоби покарання мають бути обгрунтованими і справедливими.
Уважно вислухайте підлітка. Прагніть до того, щоб він зрозумів, що не байдужий вам і ви готові зрозуміти і прийняти його.
Запропонуйте свою підтримку та допомогу.
Поцікавтеся, що зараз найбільше турбує підлітка.
Упевнено спілкуйтеся з дитиною.
У спілкуванні з підлітком використовуйте слова, речення, які сприятимуть розвитку контакту: розумію, звичайно, відчуваю, хочу допомогти.
У розмові з підлітком дайте йому зрозуміти, що він потрібен іншим і унікальний як особистість.
Недооцінка гірша, ніж переоцінка. Надихайте дитину на високу самооцінку. Вмійте слухати, довіряти і викликати довіру в нього.
Звертайтеся по допомогу, консультацію до спеціаліста, якщо вас щось насторожило в поведінці підлітка.
Фізичний аспект життєдіяльності дитини
1. Дитина регулярно займається фізкультурою (спортивна секція, вправи, гімнастика). | 1. Моя дитина займається фвізкуьтурою рідко і без задоволення. |
2. У вихідні дні ви з дитиною буваєте за містом, на природі. | 2. Для спільних прогулянок не вистачає часу. |
3. Дитна їсть у помірних кількостях, із задоволеням, і все, що запропонують. | 3. У дитини проблеми з апетитом (їсть дуже мало, багато, вибірково). |
4. Дитина засинає вчасно, просинається легко. | 4. Дитина не хоче лягати спати і просинається з труднощами. |
5. Дитина одержує задоволення від комфорту і затишку в домі. | 5. Дитина байдужа до чуттєвих компонентів повсякденного життя |
6. Дитині подобається носити красивий одяг. | 6. Дитині байдуже, як і в що вона одягнута. |
7. Дитина сама просить поміняти брудний одяг. | 7. Може одягнути брудний одягш, не проявляє ініциативи в тому, щоби поміняти одяг |
Цей опитувальник не має „ключа”, тому що в ньому немає „секретного замка”: усе, що зліва, більше відповідає потребам дитини в розвитку. Якщо в якійсь сфері справа відмічено 2-3 висловлювання , на це слід звернути увагу батьків.