Невід’ємною складовою науково-освітянського та інформаційного простору є бібліотеки, які накопичують, зберігають і поширюють знання, що зафіксовані у друкованих та інших носіях інформації. Саме бібліотека є найважливішою творчою лабораторією, саме від її ресурсів і послуг залежить якість та зміст навчально-виховної роботи. Книга – це скарб, мудрість і досвід, ретельна праця, творча думка і презентація ідей.
Сьогодні основними завданнями шкільної бібліотеки є:
1. Піднесення бібліотечної справи на якісно новий рівень, інформатизація бібліотечних процесів, впровадження в роботу бібліотеки нових інформаційно-комунікаційних технологій, навчання користувачів технологіям інформаційного самообслуговування, створення нових та поповнення існуючих баз даних матеріалів, необхідних для забезпечення навчально-виховного процесу.
2. Сприяння реалізації державної політики в галузі освіти, розвитку навчально-виховного процесу; виховання загальної культури, національної свідомості, шанобливого ставлення до книги.
3. Підвищення інформаційної, освітньої, культурологічної, виховної, пізнавальної, інтелектуальної функцій, які вміщують найповніше інформаційне забезпечення навчально-виховного процесу, надання інформаційно-методичної допомоги учням, педагогам в оволодінні основами наук і організації навчально-виховного процесу
4. Координація роботи шкільної бібліотеки зі школярами, педагогами, батьками в популяризації книги, в задоволенні інформаційних потреб книгокористувачів, формуванні в них навички читання літератури.
5. Виховання у школярів інформаційної культури, культури читання; формування вмінь користуватись бібліотекою, її послугами, книгою, довідковим апаратом, базами даних, розвиток творчої думки, пізнавальних здібностей та інтересів школярів. Забезпечення росту професійної компетентності педагогічних кадрів.
6. Систематична робота шкільного бібліотекаря зі збереження, зміцнення та розширення книжкового фонду, формування ядра книжкового фонду, основу якого складала б українська книга; поповнення шкільного фонду краєзнавчими й бібліотекознавчими матеріалами, літературними доробками місцевих авторів; розширення книжкового фонду засобами проведення доброчинних акцій «Подаруй книгу».
7. Якнайповніше забезпечення реалізації таких принципів функціонування шкільної бібліотеки, як пріоритет читацьких інтересів, глибоке і копітке їх вивчення та задоволення відповідно до можливостей бібліотеки: формування в дітей стійкої потреби в книзі.
8. Популяризація книги, постійне оновлення матеріалів, календаря пам’ятних дат, даних про новини бібліотеки, нові надходження, програмних творів, творів письменників Запоріжжя, рекомендаційних списків літератури та іншої інформації.
9. Підвищення авторитету шкільного бібліотекаря, збільшення ролі його праці в навчально-виховному процесі школи, сприяння зростанню соціальної активності шкільного бібліотекаря, його готовності до сприйняття нових ідей, маркетингової діяльності як засобу та інструменту оптимізації процесу обслуговування і розширення сфери впливу шкільної бібліотеки.
№ з/п | Назва заходів та технологій | Термін виконання | Відповідальний |
1. | Перереєстрація та запис нових читачів. | Вересень, жовтень | Бібліотекар |
2. | Обслуговування учнів, вчителів, батьків. | Постійно | Бібліотекар |
3. | Екскурсії до шкільної бібліотеки першокласників. | Жовтень | Бібліотекар |
4. | Проведення бесід про правила користування бібліотекою. | Протягом року | Бібліотекар |
5. | Проведення заходів з ліквідації заборгованості читачів. | Постійно | Бібліотекар |
6. | Робота з формулярами читачів. | Постійно | Бібліотекар |
7. | Відзначення кращих читачів на святі: «Країна казкова – країна книжкова» (Всеукраїнського тиждень дитячої та юнацької книги). | Березень, квітень | Бібліотекар |
8. | Виховання бібліотечно-бібліографічної грамотності учнів. | За планом | Бібліотекар, вчителі |
№ з/п | Назва заходів та технологій | Термін виконання | Відповідальний |
1. | Проводити індивідуальне консультування читачів при виборі книги:
| Постійно | Бібліотекар |
2. | Виділити групи читачів за інтересами. | Жовтень | Бібліотекар |
3. | Аналіз читацьких формулярів: «Що читаємо? Як читаємо?» | Лютий | Бібліотекар |
4. | Проводити бібліографічні індивідуальні консультації:
| Постійно | Бібліотекар |
Назва заходів та технологій | Термін виконання | Відповідальний | |
1. | Організація інформаційної діяльності по спрямуванню національного самоусвідомлення і духовного становлення учнів – користувачів бібліотеки . | Протягом року | Клапчук Я.С. |
2. | Залучення нових читачів:
| Вересень Протягом року | Клапчук Я.С. |
3. | Обслуговування читачів протягом року. | Систематично | Бібліотекар |
4. | Налагодити індивідуальну роботу з читачами:
| Протягом року Згідно плану роботи на рік | Актив бібліотеки, Клапчук Я.С Бібліотекар, Вчителі початкових класів |
5. | Продовження роботи літературно-інформаційного центру:
| Протягом року | Бібліотекар |
6. | Оформлення інформаційних і книжкових виставок і викладок. | Систематично | Клапчук Я.С |
7. | Участь у всеукраїнських конкурсах, акціях, інтернет-семінарах
| Протягом року | Бібліотекар, Актив бібліотеки |
Назва заходів та технологій | Термін виконання | Відповідальний | |
1. | Оформлення передплати на періодичні видання. | Жовтень – листопад | Бібліотекарі |
2. | Ведення індивідуального, сумарного обліку бібліотечного фонду. | Протягом року | Клапчук Я.С |
3. | Оформлення документації на нові надходження та систематична звірка її з бухгалтерією. | 1 раз у квартал | Клапчук Я.С |
4. | Ведення чіткого обліку виданих підручників по класах. | Протягом року | Клапчук Я.С |
5. | Робота з фондом:
| Протягом року | Клапчук Я.С |
6. | Вилучення з фондів: · застарілих видань; · загублених читачами книг; · з інших причин (складання актів, вивіз макулатури, здача актів до бухгалтерії; робота із сумарними та інвентарними книгами). | Протягом року | Клапчук Я.С |
7. | Комплектування книжкового фонду. | Протягом року | Клапчук Я.С |
8. | Робота з фондом підручників: · організація видачі підручників; · організація здачі підручників; · оформлення нових надходжень; · інформування вчителів про надходження нових підручників на стенлі «Шкільна бібліотека інформує». | Вересень Травень Протягом року | Клапчук Я.С |
9. | Створення у кожному класі постів бережливих по збереженню книги (регулярне висвітлювання роботи постів бережливих на засіданнях учнівської Ради школи). | Вересень Протягом року | Класні керівники |
10. | Заходи по збереженню фонду: · рейди перевірки стану підручників; · робота Книжкової лікарні «Вчись і ти, як книгу берегти» (на уроках трудового виховання у 1-4 класах); · індивідуальні бесіди з читачами. | І раз на семестр Протягом року | Актив бібліотеки Класні Керівники Бібліотекар |
11. | Ведення всіх операцій з обліку бібліотечного фонду підручників. | Протягом року | Клапчук Я.С |
12. | Залучення учнів та педколективу гімназії до участі у внутрішньошкільній акції «Живи, книго!». | Протягом року | Оргкомітет Бібліотекар |
13. | Замовлення необхідних підручників на поточний навчальний рік | Згідно наказу Міністерства освіти України | Клапчук Я.С |
14. | Популяризація та вивчення бібліотечного фонду. | Протягом року | Кл. керівники, бібліотекар |
№ з/п | Назва заходів та технологій | Термін виконання | Відповідальний |
1 | Своєчасно (до 01.09) забезпечити учнів підручниками, які є у наявності. | Вересень | Бібліотекар |
2 | Вивчати стан забезпеченості учнів підручниками з урахуванням особистих підручників. | Вересень Жовтень | Бібліотекар |
3 | Продовжувати комплектувати фонд шкільних підручників. Систематично вести картотеки. | Протягом року | Бібліотекар |
4 | Замовлювати необхідні підручники на поточний навчальний рік | Згідно наказу Міністерства освіти України | Клапчук Я.С |
5 | Провести списання підручників загублених читачами та застарілих. | За потребою | Бібліотекар |
6 | Прийняти участь у шкільному етапі акції «Живи, Книго!». | За планом | Бібліотекар, класні керівники |
7 | Проведення бібліотечних уроків. | Протягом року | Класні керівники, Бібліотекар |
8 | Провести повну інвентаризацію фонду підручників, розстановку їх по класах, найменуваннях, роках видання. | Вересень, Квітень-травень | Клапчук Я.С |